Voor welke E-bikes?
- Geplaatst op
- Door E-bike tuning.nl

Onder het "tunen" of "opvoeren" van uw E-bike verstaan we het verschuiven of verwijderen van de snelheidsbegrenzer van uw E-bike. Of dit mogelijk is, is afhankelijk van het merk en type motor dat in uw E-bike gemonteerd is.
Wij wijzen er nadrukkelijk op dat de verkochte tuning tools alleen mogen worden gebruikt op voor openbaar verkeer afgesloten of privé terrein. Het gebruik van de verkochte producten leidt tot de manipulatie van de maximale snelheid van uw e-bike en dat is niet toegestaan op de openbare weg. Er wordt door ons dan ook geen enkele aansprakelijkheid aanvaard voor toekomstige schade aan voorwerpen en/of personen voortvloeiend uit de montage van de door ons verkochte producten. Gebruik is geheel voor eigen risico! De garantie van uw e-bike kan worden beperkt door het ondeugdelijk gebruik of toepassing van onze producten aangezien de montage een modificatie of manipulatie van uw e-bike is.
Hieronder wordt aangegeven voor welke e-bike motoren e-bike-tuning.nl een geschikte tuning tool of methode beschikbaar heeft.
Als u nog geen e-bike heeft of een nieuwe e-bike wilt aanschaffen, bekijkt u dan de tuning mogelijkheden voor u een beslissing neemt. Het is teleurstellend om er achter te komen dat uw nieuwe e-bike niet geoptimaliseerd kan worden.
“Positief lijst" van E-Bike Motoren die getuned kunnen worden:
- Bosch Classic Line vanaf 2011 tot 2014 met HMI of Intuvia Display
- Bosch Active (plus) of Performance Line generatie 2 en 3 vanaf 2014 met Intuvia, Nyon, Purion en Kiox Display
- Bosch Performance Line CX vanaf 2015 met Intuvia of Nyon, Purion en Kiox Display
- Bosch Performance Line CX generatie 4 vanaf 2020 met Intuvia of Nyon, Purion en Kiox Display
- Bosch BES3 Smart systeem vanaf 2022 Performance Line/CX LED remote, Kiox300, Intuvia100
- Panasonic 36V middenmotoren met sensor in het achterwiel of remschijf (X1, GX)
- Impulse 1 en 2 en EVO middenmotor
- Yamaha Powerdrive (Yamaha display), PW-X, PW-X2 en PW-SEmiddenmotor vanaf 2014 met de snelheidssensor in het achterwiel.
- Yamaha PW-X3
- TQ HPR 120(Haibike Flyon)
TQ HPR 50 - Giant met Yamaha motoren Syncdrive C, Core, Life, Sport, Pro en Pro 2
- Shimano Steps Middenmotor E5000, E6100, E7000, E8000 en EP-8
- Fazua Ride 50 (Evation), Ride Trail/Street
- Fazua Ride 60
- Brose middenmotor. Ook Specialized Turbo Levo, Turbo Como, Turbo Vado met Brose motor (Bluetooth verbinding tussen motor en display).
- Mahle motoren van de Specialized SL uitvoeringen
- Bafang Max Drive: zie de video op onze pagina "instructie video's" en de FAQ onderaan deze pagina.
- Bafang 300 en 400 serie
Als u een E-bike heeft waar een tuning voor mogelijk is, gaat u dan naar de specifieke pagina over uw E-bike motor om de beschikbare tuning tools uit te kiezen. U kunt ook de bovenstaande "Tuning Keuzehulp" gebruiken.
“Negatief lijst" : E-bike Motoren die men NIET tunen kan:
- Alle voorwielmotoren
- Alle achterwielmotoren (Strömer, Klever, Xion, Go Swiss Drive, BionX)
- Panasonic 26V
- Yamaha SyncDrive middenmotor vanaf 2014 met de snelheidssensor in het voorwiel (MBK Ax-ion)
- Alber (Bulls Green Mover)
- TranzX
- MPF
- Blaupunkt
- E-Novation
- Ananda
- E-motion
- AEG
Firmware updates aan het e-bike systeem:
De tuning modules zijn ontwikkeld om te werken met specificaties van de betreffende e-bike die op dat moment beschikbaar zijn. Een software update wijzigt de specificaties soms waardoor tuning modules ineens niet meer werken of worden gedetecteerd. Dit verschilt van systeem merk tot merk. Vaak vermelden we dit bij het product zelf bv."t/m modeljaar 2020 (MY2020)"
We adviseren dan ook ten zeerste NIET te updaten zonder zeker te weten of de sofwareversie veilig is om samen te werken met de betreffende tuning module. Raadpleeg informatie bij het betreffende product of Keuzehulp pagina.