(herzien: september 2020)
Zoals reeds eerder dit jaar door Bosch aangekondigd worden de modeljaar 2020 (MY2020) motoren voorzien van anti-tuning software.
We zijn al een paar maanden bezig met testen van diverse producten uit ons assortiment met deze MY2020 motoren.
Wij hebben serieuze aanwijzingen dat de Bosch chip een algoritme heeft gekregen waarmee het gedrag van de motor wordt geanalyseerd en bij een afwijking van “normaal gedrag” jouw e-bike met error 504 in een noodloop (Limp mode) terecht komt waardoor er niet harder dan 18 km/h gefietst kan worden.
Deze error 504 herstelt zichzelf na 90 minuten fietsen. Maar er is wel “manipulatieherkenning” gesignaleerd in de Bosch software. Dit kan 3x na elkaar optreden waarna de e-bike volledig gelocked wordt en via de Bosch diagnose software weer unlocked moet worden. Dit fenomeen kan na 50 km optreden maar ook na 1500 km.
Wat wij nu ervaren is dat wanneer een tuning module wordt gebruikt, de motor gedrag vertoont dat afwijkt van een “normaal patroon”. Je moet dan denken aan hoog stroomverbruik op een vlakke weg met grote pedaaldruk met een relatief hoge snelheid over een lange periode van tijd.
Zoals op onze website en productpagina’s wordt aangegeven zijn de oude versies van de Speedchips en overige tuning modules (uitgezonderd de nieuwe Speedchip 3.0) NIET geschikt voor de MY2020 motoren van Bosch. (https://e-bike-tuning.nl/bosch/)
Ook wij hebben geconstateerd dat veel van de huidige producten op het eerste gezicht gewoon werken met de nieuwe Bosch MY2020 motoren Active line (Plus), Performance CX gen 4 en Performance line gen 3.
Ook andere merken modules ondervinden dit probleem ook al beweren ze anders…
We twijfelen er sterk aan of andere fabrikanten hun producten over lange termijn getest hebben aangezien ze zeer snel (augustus 2019) na beschikbaar zijn van deze motoren deze vrijgegeven hebben voor de Gen 4 CX en andere MY2020 motoren. In deze korte tijd is het niet mogelijk om testen van > 1000 km uit te voeren.
Om er zeker van te zijn dat deze ook op de lange termijn geen foutcodes (504) of “locks” veroorzaken doen wij testen die > 1000 km bedragen.
We staan in direct contact met alle fabrikanten waarmee wij mede-ontwikkelen. Ook zijn er contacten met andere aanbieders van e-bike tuning producten in heel Europa.
We zien en horen dat door heel Europa meldingen komen van deze foutcodes en als resultaat “gelockte” motoren na verloop van tijd. Dit zien we zelfs bij de Active line (plus) van My2020 die al vanaf augustus 2019 zijn uitgeleverd.
Wanneer er voor ons duidelijkheid bestaat dat er problemen optreden zullen we modules voor de MY2020 motoren gaan aanbieden.
Vanaf maart 2020 kunnen we meedelen dat er een Speedchip 3.0 ontwikkeld is die, hoewel beperkt in mogelijkheden, geen error 504 creëert.
Er is nu voor de Bosch Performance CX gen 4 met software versie vanaf 1.1.0.0 een nieuwe Bikespeed MY2020 beschikbaar (update: augustus 2020)
Na vele duizenden storingsvrije testkilometers is hij eindelijk (mondjesmaat) beschikbaar! Geen Error 504 melding met deze nieuwste Speedchip 3.0.
Hierbij nog enkele links en quotes ter onderbouwing van onze argumenten:
https://www.emtbforums.com/community/threads/bosch-error-504-with-speedbox-2.7735/
https://www.badassebikes.org/english
Kaufempfehlung: Bosch CX 2020 aus Sicht des E Bike Tunings
Wer sein E Bike hinsichltich des möglichen E Bike Tunings auswählt, sollte sich gut überlegen, ob er sich einen Bosch Motor der neuen Generation 4 auswählt. Die drohenden Gefahren im Nachhinein Probleme zu bekommen sind auf jeden Fall da: Entweder durch ein kommendes Software Update mit dem die Anti-Tuning Maßnahmen ausgefahren werden, oder mit einem schon in der Software befindlichen trojanischen Pferd. Vielleicht sogar mit beidem ?
Das betrifft alle Tuning Produkte, und beschränkt sich nicht auf bestimmte Tuning Hersteller. Wer das Gegenteil behauptet, ohne auf die Möglichkeiten und Gefahren beim Bosch CX 2020 Tuning hinzuweisen, handelt im Grunde fahrlässig. Aussagen wie “Dieses E Bike Tuning Produkt wird auf jeden Fall nicht vom neuen Bosch CX 2020 Motor erkannt”, ohne einschränkend auf das hinzuweisen was kommen mag, sind waghalsig und verfrüht.
Bron: https://ebiketuningblog.com/2019/10/15/bosch-2020-tuning/:
Wil je persé op dit moment met een volledig onbegrensde getunede e-bike rijden dan adviseren wij om naar een Giant met de Syncdrive motoren of naar modellen met de Shimano motoren te kijken. Maar natuurlijk ligt de keuze altijd bij jou.