Neem contact met ons op om je huidige Speedchip 5.0 of Bikespeed chip te laten updaten als je de update naar 11.13.0 of 12.13.0 al hebt doorgevoerd!
Via email en telefoon (gedurende openingstijden) zijn we bereikbaar: [email protected] | Tel: 026-2022676.

FAQ

  • Geplaatst op
  • Door e-bike-tuning.nl
FAQ

We beseffen dat de relatief nieuwe techniek en software die in de hedendaagse e-bike wordt gebruikt voor een leek lastig te doorgronden is. Er worden diverse motoren met diverse displays van diverse merken gemonteerd. Het tunen van deze e-bikes vraagt om specifieke oplossingen voor diverse e-bikes. Zelfs binnen hetzelfde merk.  Via deze pagina willen we de vragen die dagelijks bij ons binnenkomen en ons antwoord hierop met jullie delen.  Dit neemt niet weg dat als er onduidelijk is, u ons gewoon kunt bellen en mailen.

 
1.1 Wat is er met de Bosch MY2020 motoren en de anti-tuning software aan de hand?

 

Afbeeldingsresultaat voor bosch anti tuning
(herzien: februari 2022)

In 2019 is door Bosch aangekondigd dat vanaf de modeljaar 2020 (MY2020) motoren voorzien van anti-tuning software. Alle motoren vanaf modeljaar 2020 zijn hiermee uitgerust.

We zijn al sinds eind 2019 bezig met testen van diverse producten uit ons assortiment met deze MY2020 motoren.

Wij hebben ondervonden dat de Bosch chip een algoritme heeft gebruikt waarmee het gedrag van de motor wordt geanalyseerd en bij een afwijking van “normaal gedrag” jouw e-bike met error 504 in een noodloop (Limp mode) terecht komt waardoor er niet harder dan 12 km/h gefietst kan worden. Bij het BES3 Smart systeem is dit 524001 en/of 525001.

Deze error 504/524 herstelt zichzelf na 90 minuten fietsen. Maar er is wel “manipulatieherkenning” gesignaleerd in door Bosch software. Dit kan 2x na elkaar optreden en "uitgefietst" worden. Bij een derde keer dient de manipulatieherkenning via de Bosch diagnose software verwijderd te worden door een Bosch dealer. Dit fenomeen kan na 50 km optreden maar ook na 1500 km.

Wat wij nu ervaren is dat wanneer een tuning module wordt gebruikt, de motor gedrag vertoont dat afwijkt van een “normaal patroon”.  Je moet dan denken aan hoog stroomverbruik op een vlakke weg met grote pedaaldruk met een relatief hoge snelheid over een lange periode van tijd. 

Zoals op onze website en productpagina’s wordt aangegeven zijn de oudere Speedchips van versie 2.0 (uitgezonderd de Speedchip 4.0) NIET geschikt voor de MY2020 motoren van Bosch. (https://e-bike-tuning.nl/bosch/)

Ook wij hebben geconstateerd dat veel van de op de markt aangeboden producten op het eerste gezicht gewoon werken met de nieuwe Bosch MY2020 motoren Active line (Plus), Performance CX gen 4 en Performance line gen 3.

Ook andere merken modules ondervinden dit probleem ook al beweren ze anders…

We twijfelen er sterk aan of andere fabrikanten hun producten over lange termijn getest hebben aangezien ze zeer snel (augustus 2019) na beschikbaar zijn van deze motoren deze vrijgegeven hebben voor de Gen 4 CX en andere MY2020 motoren. In deze korte tijd is het niet mogelijk om testen van > 1000 km uit te voeren.

Om er zeker van te zijn dat deze ook op de lange termijn geen foutcodes (504) of “locks” veroorzaken doen wij testen die > 1000 km bedragen.

We staan in direct contact met alle fabrikanten waarmee wij mede-ontwikkelen. Ook zijn er contacten met andere aanbieders van e-bike tuning producten in heel Europa.

We zien en horen dat door heel Europa meldingen komen van deze foutcodes en als resultaat “gelockte” motoren na verloop van tijd. Dit zien we zelfs bij de Active line (plus) van MY20 die al vanaf mei 2019 zijn uitgeleverd.

De Speedchip 4.0 is speciaal ontwikkeld dat deze, hoewel beperkt in mogelijkheden, geen error 504 creëert. 

Voor de Bosch Performance CX gen 4 met software versie vanaf 1.1.0.0 is e nieuwe Bikespeed MY2020 beschikbaar (update: augustus 2020)

 

Hierbij nog enkele links en quotes ter onderbouwing van onze argumenten:

https://www.emtbforums.com/community/threads/bosch-error-504-with-speedbox-2.7735/

https://www.badassebikes.org/english

Kaufempfehlung: Bosch CX 2020 aus Sicht des E Bike Tunings

Wer sein E Bike hinsichltich des möglichen E Bike Tunings auswählt, sollte sich gut überlegen, ob er sich einen Bosch Motor der neuen Generation 4 auswählt. Die drohenden Gefahren im Nachhinein Probleme zu bekommen sind auf jeden Fall da: Entweder durch ein kommendes Software Update mit dem die Anti-Tuning Maßnahmen ausgefahren werden, oder mit einem schon in der Software befindlichen trojanischen Pferd. Vielleicht sogar mit beidem ? 

Das betrifft alle Tuning Produkte, und beschränkt sich nicht auf bestimmte Tuning Hersteller. Wer das Gegenteil behauptet, ohne auf die Möglichkeiten und Gefahren beim Bosch CX 2020 Tuning hinzuweisen, handelt im Grunde fahrlässig. Aussagen wie “Dieses E Bike Tuning Produkt wird auf jeden Fall nicht vom neuen Bosch CX 2020 Motor erkannt”, ohne einschränkend auf das hinzuweisen was kommen mag, sind waghalsig und verfrüht.

Bron: https://ebiketuningblog.com/2019/10/15/bosch-2020-tuning/:

 

Wil je persé op dit moment met een tot 45 km/h begrensde getunede e-bike rijden dan adviseren wij om naar een Giant met de Syncdrive motoren of naar modellen met de Shimano motoren te kijken. Maar natuurlijk ligt de keuze altijd bij jou.

 
 
1.2 Wat verstaan we onder E-bike tuning?

Onder E-bike tuning verstaan we het verwijderen of verschuiven van de wettelijke snelheidsbegrenzing van de software van E-bikes. Hierdoor kan met de E-bike een hogere- of juist lagere snelheid met ondersteuning worden gehaald. Dit wordt ook wel het “opvoeren” van E-bikes genoemd hoewel dit feitelijk onjuist is: Het motorvermogen van de E-bike wordt niet opgevoerd of verhoogd. Ook het koppel (aantal Nm blijft ongewijzigd). De motor wordt niet "krachtiger". Er worden dan ook geen aanpassingen aan het voltage of amperage naar de motor gedaan. De standaard 250 watt middenmotor heeft voldoende vermogen om snelheden boven de 25 km/h te halen.

1.3 Op welke wijze kan ik mijn E-bike sneller maken?

Er zijn vele websites en Youtube videos te vinden zijn om op allerlei manieren de begrenzing van de e-bike te verwijderen of te verschuiven. Dit varieert van de snelheidssensor omdraaien en een magneet op de pedaalas bevestigen tot het hacken van de originele software.

Bij e-bike-tuning.nl kiezen we voor methodes die niet leiden tot overbelasting van de motor, optreden van foutcodes en die makkelijk ongedaan kunnen worden gemaakt. 

We onderscheiden in basis dan ook 2 methoden:

  • een externe oplossing: Een tuning box die over de snelheidssensor wordt geschoven:
    De Badass Box.

Deze box manipuleert het signaal van de magneet die in het achterwiel bevestigd zit. Dit met een toenemende afwijking. In de praktijk betekent dit dat de software van de e-bike een langzamere snelheidsinformatie krijgt en dit dus ook weergeeft in het display. Ook de afgelegde afstand wordt met dezelfde afwijking weergegeven. De software stopt de ondersteuning dan bij 25 km/h wat in werkelijkheid rond 35-38 km/h is.

 

 

Voordelen Nadelen
  • Snel gemonteerd en gedemonteerd buiten de motor
  • Geen speciale gereedschappen nodig.
  • De snelheid en afgelegde afstand is niet juist. 
  • Zichtbaar van buitenaf.
  • Meer en meer e-bikes hebben een ingebouwde sensor, waarbij er extra aanpassing(en) gedaan moet worden.

 

  •  Een ingebouwde oplossing: Een module die, vaak achter de afdekkap van de connectors, wordt ingebouwd. Voorbeelden hiervan zijn de Speedchip en Bikespeed RS modules.

Deze modules worden als een bypass tussen de connector van het display en de snelheidssensor geplaatst. Ook de werking van deze modules is gebaseerd op de manipulatie van het signaal van de magneet in het achterwiel via de snelheidssensor. Het gemanipuleerde signaal dat resulteert in een foutieve weergave van de snelheid wordt echter door de module of chip ook weer gecorrigeerd naar het display. Hierdoor wordt de juiste snelheid en afgelegde afstand weergegeven in het display. Ook krijgt de bediening van de e-bike een extra functie om de module aan en uit te schakelen.

Voordelen Nadelen
 

 

  • De snelheid en afgelegde afstand worden correct weergegeven.
  • Aan en uitschakelbaar via originele bediening.
  • Onzichtbaar van buitenaf.
  • Montage vraagt kennis van e-bikes
  • Vaak speciale gereedschappen nodig

 

1.4 Mag ik met een gemonteerde tuning module op de openbare weg?

Een e-bike of Pedelec (Pedal Electric Cycle) met een maximum ondersteunde snelheid van 25 km/h en een continue vermogen van max. 250 watt valt onder de EN 15194 normering en heeft als zodanig geen typegoedkeuring nodig. Derhalve is er geen helmplicht en verzekeringsplicht. Deze e-bike moet zicht houden aan de (verkeers)regels voor een standaard fiets.

Wanneer de ondersteunde snelheid hoger ligt dan 25 km/h voldoet de e-bike niet meer aan bovenstaande regelgeving en bent u in principe in overtreding. U mag in principe niet met een gemanipuleerde e-bike op de openbare weg. Ook kunt u aansprakelijk worden gesteld in geval u betrokken raakt bij een ongeluk.

Neemt niet weg dat u met een e-bike zo hard mag fietsen als u zelf wil.

eMTB’s

Het is vreemd maar eMTB’s hoeven niet aan deze normering te voldoen volgens de EU regelgeving wanneer deze primair is ontworpen voor off-road gebruik. Wat de regelgeving hiermee precies bedoeld is ons niet helemaal duidelijk. Wij zijn benieuwd hoe de wetshandhaving hier mee omgaat.  Zie voor meer informatie: http://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuws/2017/5/elektrische-mountainbike-hoeft-geen-typegoedkeuring-10130161

 

(wellicht ter overvloede maar u kunt uit bovenstaand geen rechten ontlenen)

1.5 Wat is het verschil tussen de Speedchip en Bikespeed modules?
Sinds mei 2018 hebben beide plug & play connectors die je niet verkeerd kunt aansluiten. 
 
Het verschil is dat de Speedchip 4.0 is ontwikkeld voor alle Bosch motoren vanaf MY2020 (anti-tuning hardware) en begrensd op 35 km/h en de Bikespeed RS specifiek voor de Performance CX-motor i.c.m. met de 85Nm software en begrensd op 45 km/h.
 
Beide modules kunnen zowel tijdens het rijden als bij stilstand geactiveerd en gedeactiveerd worden. Er hoeft niet gewacht te worden. Beide zijn kwalitatief even goed. 
 
In basis zitten de verschillen in begrenzingssnelheid, formaat van de module (Speedchip is een stuk kleiner en platter), en de manier van activeren. De ene is niet beter dan de andere. De Speedchip 4.0 is ontwikkeld voor de anti-tuning maatregelen en eigenlijk afgestemd op de meest zwakke, 40Nm Active Line motor. Terwijl de Bikespeed RS is ontwikkeld voor de meeste sterkte motor met 85Nm. Door de Bikespeed RS kunt wel het gebruik van die motor optimaliseren.
Tegenwoordig is het uitvalpercentage zeer laag ( <1%). De software wordt regelmatig geupdate. De Speedchip wordt door ons zelf geprogrammeerd. De bikespeed-RS is ontwikkeld voor de 1e Classic line motor en de hardware is sinds de introductie een stuk verbeterd. Inmiddels ook waterdicht. Ook is de firmware “One size fits all” wat hem toepasbaar maakt voor alle Bosch motoren. 
 
Zowel de Speedchip-S en de bikespeed-RS is standaard uit (Bosch) na opstarten van de e-bike. De bikespeed-RS is begrensd in snelheid op 45km/u. De Speedchip kan in de Custom uitvoering worden gekozen. Hierbij kan de manier van activeren en de status na het inschakelen van de e-bike. De Speedchip is begrensd tot 35 km/u in beide uitvoeringen.

 

1.6 Kan ik mijn e-bike updaten met een nieuwe software versie?
De tuning modules zijn ontwikkeld om te werken met specificaties van de betreffende e-bike die op dat moment beschikbaar zijn. Een software update wijzigt de specificatie soms waardoor tuning modules ineens niet meer werken of worden gedetecteerd. Dit verschilt van systeem merk tot merk. Vaak vermelden we dit bij het product zelf bv."t/m modeljaar 2020 (MY2020)"

We adviseren dan ook ten zeerste NIET te updaten zonder zeker te weten of de sofwareversie veilig is om samen te werken met de betreffende tuning module.

Kijk eerst op de productpagina of de keuzehulppagina om te zien welke software versies wel of geen problemen opleveren zoals bijvoorbeeld:

Bosch: Keuzehulppagina Bosch

Giant: Keuzehulppagina Giant

 

1.7 Welke snelheid kan ik halen met een onbegrensde e-bike?

Dit is van 4 hoofdzaken afhankelijk:

  • Hoe sterk is de middenmotor? Naafmotoren zijn in principe niet op te voeren met modules.
  • Welk verzet (tandwielverhouding) is er gemonteerd?
  • Hoeveel trapkracht produceer je zelf?
  • Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?

Daarnaast bepalen andere aspecten een rol als rolweerstand, wel of geen tegenwind, vlak of hellend wegdek.

Om te beginnen met de motor. Hoe hoger het vermogen of Wattage, hoe hoger de te behalen snelheid. Aangezien de op 25 km/h begrensde e-bikes een maximaal continuevermogen hebben van 250 watt zullen we ons hiertoe beperken. De ene middenmotor is krachtiger dan de andere.  Naast het Wattage heeft de motor ook koppel. Om het niet te complex te maken:  Vermogen geeft snelheid, koppel geeft kracht om op de max. snelheid te komen. Hoe hoger het koppel hoe sneller de e-bike op zijn maximale snelheid is.

Welk verzet is er gemonteerd?Een middenmotor gekoppeld aan een interne versnellingsnaaf (Nexus 7,8, Alfine 8, Nuvinci) hebben standaard een beperkt verzet om comfortabel tussen de 10 en 35 km/h te kunnen fietsen.  Boven de 35 km/h moet het traptempo (oncomfortabel) omhoog.

Met een derailleur is het bereik vaak een stuk groter en kan daarom ook een hogere snelheid behaald worden.

Hieronder een overzicht van het versnellingsbereik van de diverse systemen.

Gerelateerde afbeelding

Hoeveel trapkracht produceer je zelf?

Het is logisch dat het vermogen (Watt) dat je zelf produceert aan trapkracht van aanzienlijk belang is bij het behalen van een maximale snelheid. Als je zelf 250 Watt continue  kunt trappen heb je gezamenlijk een nominaal vermogen van 500 Watt.

Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?

Als jouw E-bike 25 kg weegt en jij zelf 75kg (= samen 100kg) zul je met gelijk vermogen sneller gaan dan iemand van 100 kg (= samen 125 kg) omdat de verhouding Watt/kg hoger ligt bij een lager gewicht.

Voor uitgebreide info over koppel en vermogen zie: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

1.8 Wat gebeurd er met de actieradius van mijn E-bike als deze getuned is?

Als uw E-bike van een tuning module is voorzien (ongeacht welke) betekent dit dat de motor boven de 25 km/h gewoon blijft door ondersteunen en dus stroom van uw batterij blijft vragen. Maar door de verhoogde luchtweerstand bij een hogere snelheid neemt de vraag om stroom exponentieel toe.  Uw gemiddeld snelheid stijgt. In de praktijk betekent dit, bij optimaal gebruik van de tuning, dat uw actieradius halveert.

Bosch heeft een mooie actieradius calculator op hun website staan:

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator/

Als je daar de juiste gegevens invult (ook je gewicht incl e-bike….) geeft deze een betrouwbare weergave van de actieradius van een Bosch Powerpack 300, 400, 500 en Dual battery systeem. Selecteer de Performance Line Speed anders kunt u een gemiddelde snelheid boven de 25 km/h niet invoeren

1.9 Kun je een Bafang motor tunen?

Fietsunie te Emmen heeft een programmeerkabel en software om tuning uit te voeren op de Bafang motoren met analoge aansturing (BBS01, BBS02, BBS03 (1000W HD), ULTRA, MAX DRIVE met UART): https://www.fietsunie.nl/Bafang-USB-cable

Deze USB programeerkabel zorgt ervoor dat je je bafang middenmotor of E-Drive controller kunt aansluiten met je pc. Hiermee kun je de parameters aanpassen. Wel is het belangrijk om eerst de oude instellingen op de slaan.

De instellingen kun je naar eigen wens aanpassen.

Dagelijks worden wij overspoeld met vragen over het programmeren van een Bafang middenmotor. Hier een opsomming waarom wij vinden of je wel of niet geschikt bent om dit uit te voeren. Helaas kun je namelijk ook jouw motor stuk maken door het veranderen van de firmware.

  • Je weet wat een zip bestand is.
  • Je weet hoe je een USB driver moet installeren.
  • Je weet dat een .exe bestand een programma is.
  • Je weet dat je eerst je oude firmware moet backuppen.
  • Je weet wat een backup is.
  • Je weet wat een controller is.
  • Je weet wat een USB naar serial adater is.
  • Je weet wat een USB stekker is.

  • Als je niet weet hoe je iets download.
  • Als je niet weet wat een zip bestand is.
  • Als je niet weet wat een USB driver is.
  • Als je denkt dat je een programma moet openen met Word.
  • Als je nooit een handleiding leest.
  • Als je niet weet wat een backup is.
  • Als je niet weet wat een controller is.
  • Als je niet weet waar een USB stekker in hoort.

Bij het zelf programmeren van uw elektrische ondersteuning kan er grote schade ontstaan aan het systeem, hierdoor komt alle aansprakelijkheid door E-bike Makers te vervallen.