Zoals reeds eerder dit jaar door Bosch aangekondigd worden de modeljaar 2020 (MY2020) motoren voorzien van anti-tuning software.
We zijn al een paar maanden bezig met testen van diverse producten uit ons assortiment met deze MY2020 motoren.
Wij hebben serieuze aanwijzingen dat de Bosch chip een algoritme heeft gekregen waarmee het gedrag van de motor wordt geanalyseerd en bij een afwijking van “normaal gedrag” jouw e-bike met error 504 in een noodloop (Limp mode) terecht komt waardoor er niet harder dan 18 km/h gefietst kan worden.
Deze error 504 herstelt zichzelf na 90 minuten fietsen. Maar er is wel “manipulatieherkenning” gesignaleerd in de Bosch software. Dit kan 3x na elkaar optreden waarna de e-bike volledig gelocked wordt en via de Bosch diagnose software weer unlocked moet worden. Dit fenomeen kan na 50 km optreden maar ook na 1500 km.
Wat wij nu ervaren is dat wanneer een tuning module wordt gebruikt, de motor gedrag vertoont dat afwijkt van een “normaal patroon”. Je moet dan denken aan hoog stroomverbruik op een vlakke weg met grote pedaaldruk met een relatief hoge snelheid over een lange periode van tijd.
Zoals op onze website en productpagina’s wordt aangegeven zijn de oudere Speedchips van versie 2.0 (uitgezonderd de Speedchip 4.0) NIET geschikt voor de MY2020 motoren van Bosch. (https://e-bike-tuning.nl/bosch/)
Ook wij hebben geconstateerd dat veel van de huidige producten op het eerste gezicht gewoon werken met de nieuwe Bosch MY2020 motoren Active line (Plus), Performance CX gen 4 en Performance line gen 3.
Ook andere merken modules ondervinden dit probleem ook al beweren ze anders…
We twijfelen er sterk aan of andere fabrikanten hun producten over lange termijn getest hebben aangezien ze zeer snel (augustus 2019) na beschikbaar zijn van deze motoren deze vrijgegeven hebben voor de Gen 4 CX en andere MY2020 motoren. In deze korte tijd is het niet mogelijk om testen van > 1000 km uit te voeren.
Om er zeker van te zijn dat deze ook op de lange termijn geen foutcodes (504) of “locks” veroorzaken doen wij testen die > 1000 km bedragen.
We staan in direct contact met alle fabrikanten waarmee wij mede-ontwikkelen. Ook zijn er contacten met andere aanbieders van e-bike tuning producten in heel Europa.
We zien en horen dat door heel Europa meldingen komen van deze foutcodes en als resultaat “gelockte” motoren na verloop van tijd. Dit zien we zelfs bij de Active line (plus) van My2020 die al vanaf augustus 2019 zijn uitgeleverd.
De Speedchip 4.0 is speciaal ontwikkeld dat deze, hoewel beperkt in mogelijkheden, geen error 504 creëert.
Voor de Bosch Performance CX gen 4 met software versie vanaf 1.1.0.0 is e nieuwe Bikespeed MY2020 beschikbaar (update: augustus 2020)
Hierbij nog enkele links en quotes ter onderbouwing van onze argumenten:
https://www.emtbforums.com/community/threads/bosch-error-504-with-speedbox-2.7735/
https://www.badassebikes.org/english
Kaufempfehlung: Bosch CX 2020 aus Sicht des E Bike Tunings
Wer sein E Bike hinsichltich des möglichen E Bike Tunings auswählt, sollte sich gut überlegen, ob er sich einen Bosch Motor der neuen Generation 4 auswählt. Die drohenden Gefahren im Nachhinein Probleme zu bekommen sind auf jeden Fall da: Entweder durch ein kommendes Software Update mit dem die Anti-Tuning Maßnahmen ausgefahren werden, oder mit einem schon in der Software befindlichen trojanischen Pferd. Vielleicht sogar mit beidem ?
Das betrifft alle Tuning Produkte, und beschränkt sich nicht auf bestimmte Tuning Hersteller. Wer das Gegenteil behauptet, ohne auf die Möglichkeiten und Gefahren beim Bosch CX 2020 Tuning hinzuweisen, handelt im Grunde fahrlässig. Aussagen wie “Dieses E Bike Tuning Produkt wird auf jeden Fall nicht vom neuen Bosch CX 2020 Motor erkannt”, ohne einschränkend auf das hinzuweisen was kommen mag, sind waghalsig und verfrüht.
Bron: https://ebiketuningblog.com/2019/10/15/bosch-2020-tuning/:
Wil je persé op dit moment met een getunede, tot 45 km/h begrensd e-bike rijden dan adviseren wij om naar een Giant met de Syncdrive motoren of naar modellen met de Shimano motoren te kijken. Maar natuurlijk ligt de keuze altijd bij jou.
Onder E-bike tuning verstaan we het verwijderen of verschuiven van de wettelijke snelheidsbegrenzing van de software van E-bikes. Hierdoor kan met de E-bike een hogere snelheid met ondersteuning worden gehaald. Dit wordt ook wel het “opvoeren” van E-bikes genoemd hoewel dit feitelijk onjuist is: Het motorvermogen van de E-bike wordt niet opgevoerd of verhoogd. Er worden dan ook geen aanpassingen aan het voltage of amperage naar de motor gedaan. De standaard 250 watt middenmotor heeft voldoende vermogen om snelheden boven de 25 km/h te halen.
Er zijn vele websites en Youtube videos te vinden zijn om op allerlei manieren de begrenzing van de e-bike te verwijderen of te verschuiven. Dit varieert van de snelheidssensor omdraaien en een magneet op de pedaalas bevestigen tot het hacken van de originele software.
Bij e-bike-tuning.nl kiezen we voor methodes die niet leiden tot overbelasting van de motor, optreden van foutcodes en die makkelijk ongedaan kunnen worden gemaakt.
We onderscheiden in basis dan ook 2 methoden:
- een externe oplossing: Een tuning box die over de snelheidssensor wordt geschoven : De Speedclip of Bad Ass Box

Deze box manipuleert het signaal van de magneet die in het achterwiel bevestigd zit vanaf ca. 19 km/h wat resulteert in het “opvangen” van elk 2e signaal van de magneet. In de praktijk betekent dit dat de software van de e-bike maar de halve snelheid detecteert en weergeeft in het display. Ook de afgelegde afstand wordt gehalveerd weergegeven. De software stopt de ondersteuning dan bij 25 km/h wat in werkelijkheid 50 km/h is.
Voordelen |
Voordelen |
- Snel gemonteerd en gedemonteerd buiten de motor
- Geen speciale gereedschappen nodig
|
- De snelheid en afgelegde afstand wordt gehalveerd weergegeven. 15 km/h op het display = 30 km/h in werkelijkheid.
- Zichtbaar van buitenaf.
|
- Een ingebouwde oplossing: Een module die, vaak achter de afdekkap van de connectors, wordt ingebouwd. Voorbeelden hiervan zijn de Speedchip en Bikespeed RSmodules.

Deze modules worden als een bypass tussen de connector van het display en de snelheidssensor geplaatst. Ook de werking van deze modules is gebaseerd op de manipulatie van het signaal van de magneet in het achterwiel via de snelheidssensor. Het gemanipuleerde signaal dat resulteert in een foutieve weergave van de snelheid wordt echter door de module of chip ook weer gecorrigeerd naar het display. Hierdoor wordt de juiste snelheid en afgelegde afstand weergegeven in het display. Ook krijgt de bediening van de e-bike een extra functie om de module aan en uit te schakelen.
Voordelen |
Nadelen |
- De snelheid en afgelegde afstand worden correct weergegeven.
- Aan en uitschakelbaar via originele bediening.
- Onzichtbaar van buitenaf.
|
- Montage vraagt kennis van e-bikes
- Vaak speciale gereedschappen nodig
|
Een e-bike of Pedelec (Pedal Electric Cycle) met een maximum ondersteunde snelheid van 25 km/h en een continue vermogen van max. 250 watt valt onder de EN 15194 normering en heeft als zodanig geen typegoedkeuring nodig. Derhalve is er geen helmplicht en verzekeringsplicht. Deze e-bike moet zicht houden aan de (verkeers)regels voor een standaard fiets.
Wanneer de ondersteunde snelheid hoger ligt dan 25 km/h voldoet de e-bike niet meer aan bovenstaande regelgeving en bent u in principe in overtreding. U mag in principe niet met een gemanipuleerde e-bike op de openbare weg. Ook kunt u aansprakelijk worden gesteld in geval u betrokken raakt bij een ongeluk.
Neemt niet weg dat u met een e-bike zo hard mag fietsen als u zelf wil.
eMTB’s
Het is vreemd maar eMTB’s hoeven niet aan deze normering te voldoen volgens de EU regelgeving wanneer deze primair is ontworpen voor off-road gebruik. Wat de regelgeving hiermee precies bedoeld is ons niet helemaal duidelijk. Wij zijn benieuwd hoe de wetshandhaving hier mee omgaat. Zie voor meer informatie: http://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuws/2017/5/elektrische-mountainbike-hoeft-geen-typegoedkeuring-10130161
(wellicht ter overvloede maar u kunt uit bovenstaand geen rechten ontlenen)
Dit is van 4 hoofdzaken afhankelijk:
- Hoe sterk is de middenmotor? Naafmotoren zijn in principe niet op te voeren met modules.
- Welk verzet (tandwielverhouding) is er gemonteerd?
- Hoeveel trapkracht produceer je zelf?
- Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?
Daarnaast bepalen andere aspecten een rol als rolweerstand, wel of geen tegenwind, vlak of hellend wegdek.
Om te beginnen met de motor. Hoe hoger het vermogen of Wattage, hoe hoger de te behalen snelheid. Aangezien de op 25 km/h begrensde e-bikes een maximaal continuevermogen hebben van 250 watt zullen we ons hiertoe beperken. De ene middenmotor is krachtiger dan de andere. Naast het Wattage heeft de motor ook koppel. Om het niet te complex te maken: Vermogen geeft snelheid- koppel geeft kracht om op de max. snelheid te komen. Hoe hoger het koppel hoe sneller de e-bike op zijn maximale snelheid is.
Welk verzet is er gemonteerd?Een middenmotor gekoppeld aan een interne versnellingsnaaf (Nexus 7,8, Alfine 8, Nuvinci) hebben standaard een beperkt verzet om comfortabel tussen de 10 en 35 km/h te kunnen fietsen. Boven de 35 km/h moet het traptempo (oncomfortabel) omhoog.
Met een derailleur is het bereik vaak een stuk groter en kan daarom ook een hogere snelheid behaald worden. Onze eigen ervaring is dat met een verzet van 50T voor (=Bosch 20T) en 11T achter, een top van 55 km/h op een vlakke weg mogelijk is met een Bosch Performance Line met 63Nm.
Hieronder een overzicht van het versnellingsbereik van de diverse systemen.

Hoeveel trapkracht produceer je zelf?
Het is logisch dat het vermogen (Watt) dat je zelf produceert aan trapkracht van aanzienlijk belang is bij het behalen van een maximale snelheid. Als je zelf 250 Watt continue kunt trappen heb je gezamenlijk een nominaal vermogen van 500 Watt.
Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?
Als jouw E-bike 25 kg weegt en jij zelf 75kg (= samen 100kg) zul je met gelijk vermogen sneller gaan dan iemand van 100 kg (= samen 125 kg) omdat de verhouding Watt/kg hoger ligt bij een lager gewicht.
Voor uitgebreide info over koppel en vermogen zie: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Als uw E-bike van een tuning module is voorzien (ongeacht welke) betekent dit dat de motor boven de 25 km/h gewoon blijft door ondersteunen en dus stroom van uw batterij blijft vragen. Maar door de verhoogde luchtweerstand bij een hogere snelheid neemt de vraag om stroom exponentieel toe. Uw gemiddeld snelheid stijgt. In de praktijk betekent dit, bij optimaal gebruik van de tuning, dat uw actieradius halveert.
Bosch heeft een mooie actieradius calculator op hun website staan:
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator/
Als je daar de juiste gegevens invult (ook je gewicht incl e-bike….) geeft deze een betrouwbare weergave van de actieradius van een Bosch Powerpack 300, 400, 500 en Dual battery systeem. Selecteer de Performance Line Speed anders kunt u een gemiddelde snelheid boven de 25 km/h niet invoeren.
We zien meer en meer Bosch e-bikes die gebruik maken van het COBI systeem.

We kunnen na testen duidelijk zijn: Ja, de Speedchip modules werken gewoon in combinatie met het COBI systeem. En de animaties dat de modules zijn in- of uitgeschakeld, zijn met de laatste update van Cobi zichtbaar.
Aangezien de Speedchip -S de WALK assist toets gebruikt voor het inschakelen van de module en het COBI systeem deze gebruikt als bel dien je de Custom variant te gebruiken en een hoog-laag combinatie te selecteren. De Bikespeed heeft dit al als standaard.
Zowel de Speedclip als de Bad Ass Box zijn tuning boxen die over de snelheidssensor geschoven wordt.

De Speedclip en de Bad Ass Box 3.4 zijn technisch gelijk aan elkaar maar de Bad Ass box is duurder. Dit is de reden dat we de Bad Ass box 3.4 niet in ons assortiment hebben opgenomen.
Sinds dit jaar is er echter de versie 4.0 van de Bad Ass box beschikbaar. Deze is aanzienlijk smallerwaardoor een evt adapter voor het verplaatsen van de sensor niet meer nodig is. Daarnaast heeft men een techniek toegepast (FEET) waardoor de positie van de magneet die meer zo belangrijk is en een goede werking snel te bereiken is.
Daarnaast wordt de Bad Ass Box voor meer motor merken gemaakt.
Overige verschillen zijn:
Kenmerk |
Speedclip |
Bad Ass Box 4.0 |
Beschikbaar voor |
Bosch, Brose, Impulse, Continental, Fazua |
Bosch, Brose, Impulse, Continental, Shimano, Yamaha, Panasonic. |
Batterij |
CR2 |
AAA |
Sluiting |
borging met rubber bandje |
snap lock |
Fietsunie te Emmen heeft een programmeerkabel en software om tuning uit te voeren op de Bafang motoren met analoge aansturing (BBS01, BBS02, BBS03 (1000W HD), ULTRA, MAX DRIVE met UART): https://www.fietsunie.nl/Bafang-USB-cable
Deze USB programeerkabel zorgt ervoor dat je je bafang middenmotor of E-Drive controller kunt aansluiten met je pc. Hiermee kun je de parameters aanpassen. Wel is het belangrijk om eerst de oude instellingen op de slaan.
De instellingen kun je naar eigen wens aanpassen.
Dagelijks worden wij overspoeld met vragen over het programmeren van een Bafang middenmotor. Hier een opsomming waarom wij vinden of je wel of niet geschikt bent om dit uit te voeren. Helaas kun je namelijk ook jouw motor stuk maken door het veranderen van de firmware.

- Je weet wat een zip bestand is.
- Je weet hoe je een USB driver moet installeren.
- Je weet dat een .exe bestand een programma is.
- Je weet dat je eerst je oude firmware moet backuppen.
- Je weet wat een backup is.
- Je weet wat een controller is.
- Je weet wat een USB naar serial adater is.
- Je weet wat een USB stekker is.

- Als je niet weet hoe je iets download.
- Als je niet weet wat een zip bestand is.
- Als je niet weet wat een USB driver is.
- Als je denkt dat je een programma moet openen met Word.
- Als je nooit een handleiding leest.
- Als je niet weet wat een backup is.
- Als je niet weet wat een controller is.
- Als je niet weet waar een USB stekker in hoort.
Bij het zelf programmeren van uw elektrische ondersteuning kan er grote schade ontstaan aan het systeem, hierdoor komt alle aansprakelijkheid door E-bike Makers te vervallen.